tisdag 19 juni 2012

seeeeeeeg o funderar på min op

Idag är jag superseg. Kunde inte sova alls pga hostan men lyckades lyckligtvis få några timmar på förmiddagen men jag kan inte låta bli att fundera på operationen o vara lite rädd. Jag vet att det är väldigt liten chans att nån komplikation ska uppstå men funderar ändå. Får väl se det som den dagen den sorgen. Hittade några bilder före o efter som peppar mig lite..





Det är helt klart en effektiv metod men det kommer bli så sjukt jobbigt. Det är inte bara att operera sig o sen tro att allt kommer bli bra. Jag måste förbereda mig för vad komma skall med att gå ner i vikt så att levern minskar i storlek och inte är ivägen för ingreppet. Efter måste jag äta flytande föda i tre veckor, sen mat i pureform i två veckor, det för att magen ska komma igång igen. Efter det ska jag äta små måltiden sex gånger om dagen, ca två dc per gång. Det kommer bli en pers men jag ska klara allt detta.
Det kan hända att jag får sån kallad dumpning av vissa matvaror. Det är nåt med att kroppen reagerar mot för fet o söt mat. Olika för olika människor o det ska va otroligt obehagligt.
Utöver detta måste jag ta sprutor i magen i tio dagar. Det kommer bli sjukt jobbigt.
Jag måste även hålla mig ifrån laktos helt efter. Det är jättevanligt att folk blir känsliga mot laktos efter operationen o eftersom jag inte kan bryta ned det alls så är det ännu sämre att jag försöker ens med tabletter. Det ska i så fall ske i samråd med min doktor.

Såhär kommer det att bli om allt går bra. Jag va orolig innan för vart de gör av med magsäcken men fick reda på informationsmötet att de kopplar in den längre ner för att magvätskorna ska kunna komma ändå. Jag är inte så bra på att förklara men jag hoppas ni förstår lite.

Jag ser fram mot det hela otroligt mycke o hoppas jag inte kommer ha alltför ont. Det hela kommer ske med titthålskirurgi (det är därför levern måste bli mindre) så jag kommer bara ha ca 5 hål under revbenen. Operationen tar ca 45 min o jag kommer sova en natt på avdelningen. Om allt är som det ska, jag får i mig vätska o kanske nåt att äta o kan gå så får jag åka hem. Problemet är bara att jag ska opas i Kristianstad. En bit från Halmstad. Mammsen o pappsen har erbjudit sig att köra men så ska jag ju hem dagen efter. Jag får inte ta tåget för läkarna. Vilket jag kan förstå. Föreslår för dem att de ska ha en liten romantisk övernattning eller nåt så det blir enklare o de får lite tid att rå om varandra. Skulle kännas bättre för mitt samvete med o jag vet att det är väl behövt för dem.

Jaja, det är lite av mina tankar av vad komma skall. Ska gräva ner mig i drömmarna om Gärdet så jag inte oroar mig för mycke o i onödan. Längtar tills teatern börar så jag får nåt annat att tänka på.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar