måndag 4 juni 2012

Måndag igen

Idag är det måndag men även början på sista veckan som de är meningen att de ska bygga på huset. Jag hoppas verkligen att jag får tillgång till min balkong snart! Har allt förberett för en grillkväll som bara väntar på att få användas.

Idag ska jag traska runt lite på Eurostop med mammsen är det tänkt. Jag ska kolla på bikini! Förhoppningsvis min sista i stooor storlek.

Jag har även drömt vidare lite om hur jag skulle inreda Gärdet när mammsen o pappsen flyttar. Om några år. De har ingen brådska.
Jag har skissat upp planlösningen (det e otroligt va man hinner göra när man e sjuk) före o efter.
Här kommer före


Bilden är lite suddig för den är ritad på genomskinligt arkitektpapper. Den är någorlunda bra i skalan. Kan skilja lite här o lite där.

Här är efter


Om vi börjar i farstun. Den är nu grön trång och mörk. Jag vill ha ljus o välkomnande (min egen i lägenheten är vittapetserad) med kanske vitmålad panel på hela väggen och jag skulle vilja öppna upp en bit mot köket (den streckade linjen) och skapa ett valv som börjar typ 120 från golvet. Sen skulle jag ta bort dörren till vardagsrummet.

I köket skulle jag byta luckor. Det är assnyggt som de har det nu, men det är inte min stil. På väggen mot farstun är det just nu skafferi, kyl o ett bänkskåp med väggskåp över. Jag skulle ha det kyl, bänkskåp, bänkskåp så att det blir mer yta. Själva väggen med spis o diskho har mammsen o pappsen ugn/micro i ett högskåp, spis, bestick, diskmaskin, diskho, bänkskåp och över fläktskåp, väggskåp. Jag gillar inte riktigt när ugnen sitter högt. Jag tycker det e svårare att ta ur men det är ju en smaksak. De gillar det så de har det.
Jag skulle sätta dit bänkskåp, spis/ugn, bestick, diskmaskin, diskho, bänkskåp o över väggskåp, fläkt, väggskåp, vitrin, väggskåp. (Hoppas ni förstår något) Istället för vanligt bord skulle jag göra en lite köksö inte bredare än ett bord med bänkskiva som sticker ut därbak som är en bordsdel. Jag skulle även bygga till ett skafferi med vitrindörrar in i det som nu är datorrummet där det även får plats med städskrubb.
Lägger upp en bild från det jag ritade på IKEA igen.

Jag är riktigt nöjd men en sak tycker jag är synd, jag kommer inte kunna spara kaklet för de köpte allt som fanns och de hade himla tur med det. Det va returnerade kartonger från en som beställt för mycke o det är ett sånt där svindyrt o assnyggt kakel som de fick billigare eftersom det va returnerat o bruten förpackning. De har även en assnygg bänkskiva som ser ut som svart sten med lite skimmer som de hittade på Silvan när det fanns. Jag är inte heller förtjust i äkta (gillar inte hur det låter när man ställer ner glas eller tallrik) så den  var perfekt Jag får hitta en annan. På bilden har jag lagt dit den här från IKEA

Den är rätt snygg.

I det som de nu använder som finrum skulle jag göra om till sovrum


Det är ett medvetet val att ha sängen framför fönstret.
Jag skulle öppna upp ett valv till datorrummet och göra om det till en walkincloset. Det kommer vara lite mindre än det är nu eftersom jag vill använda en del av utrymmet till skafferi men det kommer vara fullt tillräckligt kvar.

I hallen vill jag göra en massa ändringar.


Toalettdörren och trappan vill jag ha kvar på samma plats. Jag skulle vilja ta bort garderoberna vid trappan och även en garderob på övervåningen o öppna upp det hela. Jag skulle vilja ha ett litet skrivbord som jag kan ha datorn på där o mitt imot ha ett linneskåp. Jag skulle vilja flytta på badrumsdörren och det resulterar tyvärr i att kaklet inne i badrummet måste bytas om jag inte får tag på likadant. Det är assnyggt det med. Golvet är fantastiskt.
Jag skulle vilja ha en trappa typ som de här





Fast istället för en dörr som på den sista vill jag ha inbyggda hyllor. Tycker det är så otroligt fint.

Nu orkar jag inte drömma mer utan ska nog ge mig på att färga håret. Drömma är jobbigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar