onsdag 19 september 2012

Tårtan

Jag har bestämt mig nu för två olika sorters tårtor. Tror jag. Den ena kommer vara fylld med hallonmousse, lemon curd mousse o kokosmousse. Den andra med sådan smörkräm man har på mandeltårta, likadan med chokladsmak o bananmousse. Har inte pratat med mammsen än om provsmakningskväll men hon har säkert inget imot det. Hon får ju provsmaka själv o de får resterna av tårtorna.
Jag vet inte riktigt om det ska va vanlig vaniljbotten eller chokladbotten. Den kommer i vilket fall färgas röd. Den men choklad kommer mer bli en mörkröd ton medans den med vanilj blir mer klarröd.
Den kommer sen bli täckt med grädde. Tror jag. Vet inte så många alternativ när det är sockerfritt som gäller. Ska beställa den sockerfria chokladen o se om den hinner komma. Då kan jag göra en enkel chokladglasyr på choklad, grädde o kanske nån äggula.

Något sånt här hade jag tänkt att den kunde se ut


Gillar hur det ser ut med chokladen på så. Dock vet jag inte hur grädden skulle reagera.. den kanske smälter lite..


Den här med bara kokos på är ju med superfin.


Det är denna bilden som jag nog kommer utgå ifrån. Fast min kommer inte bli lika hög. Men spökena med marchmallows ska jag nog satsa på. De är så söta.


Denna med bara spritsade rosor är med en fin klassiker. O det är inte så svårt att spritsa så. Man börjar inifrån och sedan går i en spiral utåt. Enkelt o fint. Kanske blir den med ett täcke av kokos ovanpå. Eller ha det platt med choklad överst o rosor på sidan.

Tänker efter att ska man ha grädde så kanske en chokladbotten är goast. Kanske kan göra en kladdkakeliknande botten. Det tåls att tänkas på. Vill att den ska bli go eftersom det kommer va en del som smakar den.

Ska ju göra denna med


Men den kommer icke jag kunna äta. Eller jag väljer att inte kunna äta den. Lite synd för jag tyckte den va asgo.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar