tisdag 18 september 2012

Hus

Här kommer ett fint hus som finns i Haverdal och är fortfarande till salu, om det inte blivit sålt. Det är litet och har sin charm. Helt klart värt att tittas på. Tyvärr hade de inte lagt ut någon planlösning men vi får använda fantasin.


Huset har en härlig inglasad altan som är stor o rymlig. Vilket är bra för då får det plats både en mysavdelning o en matavdelning. Dock är väl inte taket det snyggaste när man jämför med själva husets tak. Kommer inte på nån bra lösning heller. 




Framsidan är enkel o härlig och de har valt en utstickande färg på dörren vilket jag älskar. Tyvärr inte just denna färgen men det går ju att måla över eller köpa ny dörr. Det är synd att taket är så lågt för det hade varit assnygg o ha en amerikansk veranda därframme.


Eller lägga sten o ha ett sånt här enkelt tak som bara markerar. O sen älskar jag ju fönsterluckor.



Här är insidan av verandan o den lämnar mycke att önska. Skulle först o främst byta golv till nån härlig sten som ser gammal ut. Kanske tom slitna tegelstenar som i ligger i fiskbensmönster och ha sliten inredning till detta.


Lite persienner i en härlig färg, massor av växter och sköna möbler med kuddar i. En liten oas där man bara kan ta det lugnt med en bok eller ha det mysigt med familj och vänner.



Vardagsrummet är ju inte heller alltför roligt. Jag skulle genast måla taket vitt eller byta ut det om det är enklare. Sen skulle jag måla hela den öppna spisen vit. Skulle nog ha möblemanget så som de har men med ett avlång avlastningsbord bakom fotöljerna. 




Där tvn står hade jag byggt en inbyggd hylla som går över hela öppningen och ner i hörnet på andra sidan. Då göms tvn lättare och böckerna får plats och ger en mysig känsla. Kanske klä in spisen i sten som på den här bilden.


Det är faktiskt fasligt snyggt och finns det kakel som tål det så varför inte sten lixom.




Köket ja. Det ser ju roligt ut. Lekte lite på IKEAs köksplanerare o åstadkom detta. Nu har jag ju inte de rätta måtten men tyckte det blev rätt ok. Ni får tänka er att det är snetak.


Det första jag tänkte på vart i hela friden ska man ha kyl o frys? I ett kök vill man ju ha så mycke utrymme som möjligt. Men så har IKEA sådana som är nere på golvet. Hade de stått på varandra hade det varit som vanligt men nu är de de skåpen längst hit till vänster. Helt plötsligt blev det jättemycke utrymme. O ja, det som ser ut som en lampa över spisen är en fläkt. Ascool.

Det gick ju inte o göra så mycke roligt i det här köket så jag tänkte att varför inte ha en sån där härlig inbyggd soffa vid matplatsen?! Då blir det även mer förvaringsutrymmen till sådant som man kanske inte använder varje dag.

Ni får tänka er att det ligger en bänkskiva o några härliga kuddar där det ser lite konstigt ut. Eller ha den här bilden i tankarna. Går ju att göra bänk på det viset med.




Sovrummet. Ja. Jag hatar furu. Kan inte hjälpas. Eller, det e snarare färgen. Betsar man den kan den bli riktigt vacker. Skulle slipa alla golven o lacka dem i någon härlig brungrå färg. Men i sovrummet skulle jag göra det mysigt. Använda härliga färger. Haverdal ligger ju trotts allt vid vattnet.



De är mysiga på olika vis och ger en sån där lite strandhuskänsla.


Hallen. Ja hallen. Hur hemskt är det inte med sådana där dörrar? Då är det tom me snyggare med bara tyg som hänger. Men det allra snyggaste är sådana här



Gillar det skarpt. Tycker det ser mycke hemtrevligare ut.


Det finns ett litet sovrum till. Det är inte stort och jag skulle gjort det till arbetsrum där jag hade kunnat hålla på med mina pysselgrejjer och där datorn kunde stå med alla viktiga papper. Man behöver ju en plats för det med.


Något sånt här. Där får man plats med allt. Dock får man tänka bort att på vänster sida kommer en vägg o inte mer utrymme. 


Badrummet ja. Det är inte så käckt det heller men det går att ordna. 


Jag vet inte hur hela ser ut men nåt sånt här litet vore väl inte så svårt. O kanske klä in den där varmvattenberedaren lite snyggt hade inte heller varit helt fel. 



Ja detta va lite funderingar kring detta huset. Det går att göra ett hus mycke roligare än vad det är med enkla medel och det behöver inte bli alltför påkostat om man bara ser det realistiskt och ger det den tid det tar. Det går inte att göra allt på en vecka. O vissa saker får man leja bort helt enkelt för att det är enklare och man måste spara på sig själv. Även om det kan kosta en slant.

Tjing



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar