onsdag 5 september 2012

Recept

Jag har fått experimentera lite mer med maten och det är kul. Jättekul faktiskt. Igår lagade jag potatismos med räk o äggröra o jag tänkte skriva ner receptet till röran

Räk & äggröra

1          st        ägg
1          dl        räkor
2-3      msk    gräddfil
                      dill
                      salt
                      peppar
                      citron

Koka ägget och tina räkorna (är det med skal så skala dem)
Rör ihop gräddfil med dill, salt, peppar och citron så att det smakar gott.
Skala ägget och mosa det med en gaffel, häll i röran.
Dela räkorna och häll i röra, rör ihop o färdig att serveras.

Idag gjorde jag en röra med Lax som blev asgod.

Laxröra

1        st         lax
3/4     dl        fetaost
                     gräslök
                     dill
                     citron
                     salt
                     peppar

Stek laxen. Smula gärna sönder den redan på järnet.
Häll upp fetaosten i en skål och klipp ner gräslöken i små små bitar.
Klipp i lite dill.
Smaksätt med citron, salt o peppar tills det smakar gott.
Häll i den stekta laxen och rör om medans den är varm så fetaosten smälter lite. Färdig att serveras.

Själv tycker jag det e asgott o eftersom jag ska äta maten i 30 min hinner jag verkligen tugga igenom allt o känna varje ingrediens.

Skulle vilja göra nåt med kaprissaft (gillar inte själva kaprisen men typ saften den ligger i är asgott med tex potatissallad som är gjord med vinigrette.) eller pesto. Kanske skulle göra en skinksallad eller nåt. Det tåls att tänkas på.

Hoppas ni hjälper mig med skorna ;)

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar