torsdag 13 september 2012

Recept, recept, RECEPT!

Letar recept som en galning. Har sagt att jag kan göra en kaka till teaerfesten i oktober o jag vill att den ska va go. Vet att min mazarintårta är en hit o är sugen på att göra den men jag vill göra en kaka som jag med kan äta. Det lutar åt nåt utan choklad eftersom jag antagligen inte hinner beställa den socker och sötningsfria chokladen o provbaka. Key lemon pie låter som nåt smarrigt så det kanske blir en sån.


Jag har aldrig ätit någon o funderar på att göra med ett marängtäcke. Vilket slår mig att jag måste hitta recept på maräng som inte behöver vara i ugn så länge.

Nu när jag googlar lite recept på det så ser jag att det receptet inte är på riktig paj utan en fusk. Men det gör inget för jag kan inte äta den riktiga ändå. Det är kondenserad mjölk i o den innehåller laktos. Det är asjobbigt eftersom jag ÄLSKAR att ha det i bakning. Blir en så härligt god kolasmak då.

Hittade dock ett recept på hur man gör egen kondenserad mjölk.

Går att tillverka själv, här är ett (av mig oprövat) recept från Arla: 

2 ½ dl Kelda matlagningsgrädde 
120 g mjölkpulver 
3 ½ dl socker 

Mjölkpulvret vispas ner i den kalla grädden. Därefter 
värmer man försiktigt och tillsätter socker. Fortsätt 
värma försiktigt under omrörning till sockret är 
upplöst. Ger ca 5-6 dl.

Det där med mjölkpulver låter ju inte så kul o undrar om man kan göra den utan socker. Finns ju kondenserad mjölk som inte är sötad.. 

Hittade detta receptet med men gud va mycke socker det ska va i!

Man kan köra på vanlig mjölk och socker som får sjuda sakta tills det är kraftigt reducerat. Hittade ett recept som kräver
2 liter standardmjölk
500g socker
1 tsk havssalt

Häll i en gryta. Låt koka upp under omrörning. Låt därefter blandningen aldrig mer än sjuda. Sjud i ca tre timmar under omrörning.

Någon rekomenderar att göra såhär..

Det är ju en variant på kolasås. Det finns otaliga recept på kolasås. Personligen gör jag såhär:
  • Lägger in 1 dl socker i en kastrull med mindre omkrets än plattan så att värmen kan komma åt sidorna på kastrullen, samt sätter på värmen på 4:an på en vanlig spis
  • Tillsätter en nypa salt, 2 tsk vaniljsocker och 2 msk vatten
  • Låter sockret bli bärnstensfärgat
  • Tillsätter därefter en msk äkta smör så att det smälter in i karamellen
  • När smöret är absorberat så tillsätter jag samma mängd grädde som tidigare socker, dvs 1 dl i en försiktig och tunn stråle så att inte tempen sjunker för snabbt
  • Sänker nu värmen och låter det puttra i ca 3-5 minuter
  • Vid det här laget kan man tillsätta lite glykos eller lägga i en halv banan i skivor. Poängen med detta är att såsen inte stelnar i samband med förvaring i kyl. Bananen plockas sedan bort. Klart!


Ja nej det e ju bara att testa med otroligt mycke mindre socker o se om det är något att ha. Skulle det lyckas skulle jag bli överlycklig. Dock vet jag inte vart man får tag på mjölkpulver o om den innehåller laktos.....

Nu ska jag nanna.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar