måndag 17 september 2012

Mmmm dåså, Muffins!

dag har det inte hänt så mycke. Eller det här hänt lite men det kan jag inte skriva om här. Så jag skriver om nåt annat istället. Kan ju ta att jag lyckades baka muffins som faktiskt blev goa. Trotts att det knappt e nåt sött i dem. Här kommer receptet

Ann-Sofies Banan & Jordgubbsmuffins

200        g            Smör
1½         msk       Honung
3            st           Ägg
½           dl          Vatten
3            dl          Mjöl
1½         dl          Bakpulver
1            dl          Kokos
                           Jordgubbar
                           Banan

Topping
50          g           Smör
1            msk       Honung
2            dl          Havregryn
½           dl          Kokos
½           tsk        Kardemumma
Topping
Smält smöret och blanda i honungen. Häll sen i de torra ingredienserna. Ställ åt sidan så det kan svalna.

Muffinsen
Rör honung och smör poröst.
Tillsätt ett ägg i taget.
Blanda ner vattnet, mjölet och bakpulvret.
Fyll formarna till hälften med smet.
Skiva bananen och jordgubbarna och lägg i tre av varje (så de ligger varannan)
Lägg på toppingen och grädda dem i 200c i ca 20-25 min.


Nästa gång ska jag ha dem i en sån där muffinsform så de står mer uppåt. O kanske göra lite sockerfri vaniljsås o ha till. Blir en liten pajkänsla av det. Gillar ivarjefall grundreceptet. Tog bort ca 1 dl mjöl o bytade med kokos för att det skulle suga upp lite. Ska även testa o ha i vanilj nästa gång o diskuterar med en vän om man kan byta ut vattnet o ha mjölk istället så man kan ha vaniljstång istället för essens. Det tåls att funderas på. Smaken blir ju bättre. O om man använder mer mjölk eller tar grädde istället så kanske man kan göra vaniljsås på resten. Utan socker då såklart. En sak som e säkert är att jag ska ta mindre formar nästa gång. Dessa är i en bullform men jag orkar bara hälften. De är rätt mäktiga. Särskillt med vispad grädde till.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar