söndag 9 september 2012

Övervikt

Jag bara måste skriva om den här artikeln från läkartidningen.se. Den handlar om hur överviktiga ses i samhället och det är sorgligt sant. Jag har själv varit med om det ett antal gånger och känner igen mig i det mesta. Det gör ont.
Det känns i hela kroppen att bara för att jag är fet så ses jag med annorlunda ögon. Jag har det senaste åren dragit mig undan för jag har känt precis så som det står i artikeln och det är inte kul.
Jag har även sett tvprogram där "normalviktiga" tagit på sig fetdräkter och gått ut på stan o verkligen känt hur det känns med blickar, ord och ett samhälle som inte är ett dugg anpassat för övervikta. Det är precis som att det blundas för det. Folk vill inte veta att det finns överviktiga människor. Enligt den HÄR artikeln så är det så mycke som var TREDJE kvinna som är överviktig. Slår man ihop både män och kvinnor är det så mycke som 14% som är överviktiga. Det är många människor. Av 100 människor är det 14 som är överviktiga. Och jag är en av dem.

(Jag i gult längst till höger.)


Länkarna står i texten men de kommer även här:



Tänk över hur DU beter dig.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar