måndag 29 juli 2013

YEY! Ikea!

Igår blev Erik färdig tidigare med att gräva än vad han trodde så efter han hjälpt sin bror med ett litet fönster åkte vi till Ikea för o köpa säng. Jag jublade. Min rygg jublade. Hans plånbok var tjurigt tyst hela resan men det ignorerade vi.

Eftersom vi hade släp med bestämde vi oss för att parkera utomhus och jag insåg då att sen de byggt om har jag nog inte sett nya ingången från utsidan.


Den ser riktigt fin ut tycker jag. O man kan ju inte missa vart man ska gå in.
Till höger har vi trappan pappsen gjort. Och Erik som protesterar mot att vara med på bild.

Jag hann på den korta tiden spana in det jag ville, utom lampetterna och matta. Hittade visserligen mattan i brunt men jag ville ju se hur gul den gula färger är i verkligheten. Gardinerna var underbara ivarjefall.


Tyvärr var jag inte lika nöjd med någon av serviserna. Så jag ska faktiskt spana in en de har på Maxi imorgon.


Den är dessutom lite billigare och jag hoppas de är i bättre storlek (den stora tallriken i den servisen jag var intresserad av på Ikea va tokstor).

När vi snabbt traskade igenom köksavdelningen hittade jag mitt drömkök. Så otroligt fint! Erik gillade det med men nytt kök kommer det definitivt inte bli på 10 år minst.


Det är så man kan smälta. Älskar de små överskåpen med lampor och köksön. Barstolarna passa perfa med och att ha vasken i köksön är så fint. Som tur är har vi källare under hela huset så det går att flytta vasken om vi skulle få för oss det i framtiden. Behöver icke bryta upp golv här inte. Men som sagt, det kommer inte ske någon sådan här förändring på flera flera år. Om det ens blir. Kanske bara lämnar in luckorna vi har nu för lackering eftersom de bytar köksstommar på Ikea.

Säng gick fort att inhandla. Det blev den gubben ville ha. Den jag ville ha så lite klen ut. Jag vet inte men den kändes inte bra i verkligheten. Men det blev de sängborden jag ville ha så vi beställde och hämtade ut allt. 3 fulla vagnar när vi var klara. (Vi plockade på oss lite nya lakan och sådant till sängen när vi ändå va där. Våra egna passar bara 120säng.)


Det blev färkost, ja korven då för chipsen åt vi när vi packade upp, och jag blev helt överlycklig över att den goa dressingen till french hot dog hade de bredvid ketchupen! Så mumsigt! Lite cola på det så va allt perfekt. Ingen riktigt Ikeatripp utan korv och cola.

Det tog oss rätt många timmar att sätta ihop allt. Erik var så ivrig så kan ju säga att det blev en del fel när han skulle göra gaveln, jag satte ihop sängborden. När jag var klar tog jag över ritningsläsningen och då gick det galant. Varför chansa på hur det ska sitta när det finns en busenkel ritning?!

Såhär blev resultatet


och jag är meganöjd. Erik blev höjdrädd. Det syns inte så bra men det blev sängen Fjell och sängborden Hemnes på ben. Ska ta bättre bild idag när jag bäddat. Ska även ta bild på när jag hängt upp den gröna gardinen i hallen.

Höll på o glömma. Spanade in lampan med silvrig fot med som jag vill ha i vardagsrummet. Den såg urbillig ut fast den är dyr så det får bli en annan. Ska dit igen i början av oktober eller kanske rent av slutet på september med Eriks svägerskor. Ska bara öva på att köra med släp först.

Tjing

PS jag sov megagött medans Erik klagade på ryggont. Kunde inte låta bli o fnissa eftersom jag i princiop haft ont dygnet runt sen 1 maj. Han kan got haet! Fast, det kan ju kanske bli en lite tripp igen o byta hans säng.. Det tackar jag inte nej till. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar