tisdag 2 juli 2013

Potatis i hönsbuljong.

Ja det låter knasigt, så knasigt att jag bara måste testa. De där Amerikanerna tänkte jag. Så jag gick ned i källaren och hämtade några potatisar.

                           potatis, jämnstora
½           l            hönsbuljong
några     st           vitlöksklyftor
                           salt
                           peppar
                           favoritkrydda (Jag tog på lite paprika och mums)
                           smör


  • Skrubba/skala så många potatisar du behöver och lägg dem i en ugnsfast form, den behöver inte smöras.
  • Värm ½ l vatten med en buljongtärning och pressad vitlök + det som fastnar i pressen i en kastrull så det ryker.
  • Häll i formen så det kommer upp ca 2 cm på kanten (det blir antingen för lite eller för mycket buljong så mer kan behöva göras.)
  • Salta, peppra och krydda potatisen. 
  • Klicka på en bit smör på varje potatis.
  • Swoush in i ugnen på ca 225 grader i ca 30-? minuter. Hur lång tid beror på hur stora potatisarna är och på ugnen.



Såhär såg mina ut. Jag hade tänkt mig falukorvsomelett från början, den ni ser i bakgrunden, så kombon blev inte galant men GUD va goa potatisar. Och de är lätta att komplettera med olika rätter på hur man kryddar dem. De påminner om hasselbacks.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar