söndag 28 juli 2013

Trapphäng

Igår blev jag så otroligt trött på trappan här inne. Den är så fin men är belamrad med saker som ska upp. Jag erkänner, det är min finservis i lådorna men jag klarar inte av att bära upp den för jag har så ont i ryggen. Har bett Erik men han har viktigare saker för sig så jag föste faktiskt dem bara åt sidan. Känns hemskt att en skada jag fick när jag jobbade på Biltemas lager (Retlog) för några år sedan fortfarande känns. Men sånt är livet. Tror det blir bättre när (om) vi köper säng.

Men åter till trappan. Såhär rolig såg den ut.


Efter röj och skurande blev den såhär fin. Fick även bort lite spackelfläckar (krävs bara vatten, trasa och gnugg) som Erik inte fått väck på flera år. Tror inte han ens försökt.




















Jag kände att lite dekoration kunde vara lite fint så jag satte dit lite barnmatsburkar och plåtburkar. Det kommer komma mera och sedan skulle jag vilja ha bokstäver, vinter, vår, sommar och höst. Som de har gjort här


(Fast jag känner att med hund är det bättre att ha ljusen någorlunda täckta.)
Eriks kommentar var " du tror inte vi har koll på årstiderna ändå?". Typiskt karlar men jag tror nog att han tycker det blir fint ändå.

Väggen som syns rakt fram i trappen vill jag ha foton på. Jag hade tänkt ha lite kronologisk ordning men hittade inte alla foton jag hade i minnet så det får bli lite blandat. Erik gillade faktiskt iden om husets historia. Här kommer några som jag tycker är fina.





På de två översta bilderna skiljer det ca 20 år. Det är lite roligt att de inte gav upp de gamla sättet utan fortsatte.

Bilden under är på de som byggde huset. Kommer inte ihåg vad de heter i skrivandets stund men det är släktingar till Erik och det gör det ännu roligare. Har för mig att han köpte huset av sin fars morbror, han hette ivarjefall Olle, så det borde vara Eriks farmors bror som byggde huset... Ska luska lite i det där.

Bilden på gården är tagen nån gång på 80-talet skulle jag tippa. Trädet närmast vägen är ju inte kvar längre och elledningen har flyttats. Vi har även rensat upp på gårdsplanen. Trädgårdsgränsen är kvar mot åkern ivarjefall. Känner att vi inte behöver mycket mer.

Jag hade tänkt hänga dem som på de här bilderna



Fast med silverramar istället för svarta. (Gillar även hur de har målat trappen men det blir inte aktuellt här. )

Vi vill ju ha lampetter och är sugna på dessa från Ikea (En av alla saker jag vill titta på hur de ser ut i verkligheten)


Den ser så härlig ut och med rätt ljus och lampa kommer det bli megafint. I värsta fall får jag väl sätta dit en skärm. Erik tycker den är ok med. Hoppas bara den funkar att montera så som Erik och hans bror har tänkt det. Men det får de lösa helt enkelt. Eriks lillebror är ju elektriker.

Och jag har gjort det! Jag har planterat en björk. Erik tycker ju att jag inte är riktigt klok, hela skogen full av björk men jag kontrar med desto bättre, vissnar den så finns det bara fler o hämta. Gratis. Och gratis är ju ett ord han inte kan motstå och han tyckte nog det blev rätt fint. Funderar dock på att byta gardinen mot en mossgrön som Erik äger. Tror det kan bli bättre.



















Nu måste jag ge mig på tvätten. Förstår inte hur det kan bli så mycket tvätt av bara två personer!

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar