fredag 26 juli 2013

Skogsvägar och chokladmousse.

Erik är nu klar med sin skogsväg efter att ha arbetat på den från ca 07.00-23.00 varje dag i snart två veckor. Han ska ha stor eloge och jag är så stolt över honom! Hans storebror har hjälpt honom större delen av denna veckan och det har verkligen behövts. De har varit så fantastiskt duktiga och jag är så stolt över min ponke!


Innan var här massa sly som till höger. Det har blivit jättefint. Jag är så stolt! (Den vita pricken längre fram på vägen är Siwan som undersöker.)

När vi gick våran promenad, Siwan och jag, fick jag syn på en jättesöt groda! Jag tog fort foto på den innan Siwan skulle hitta den. Några smådjur får ju finnas kvar i skogen.


Den var inte stor den. Ni ser ju barren precis bredvid och lövet. Men ack så söt! Och att den satt kvar o lät mig ta fotot. Tycker nästan det blev en hyffsad bild för o va tagen med telefonen.

Eftersom Erik varit så duktig med vägen så har jag gjort lite chokladmousse till honom. Googlade lite recept och kom över ett som Carl Jan Granqvist gjort. Tänkte att med den finsmakaren så borde det vara supergott. Gillar man inte något han föreslår så är det för att man inte gillar just den rätten, inte för att det smakar illa. Litar 100% på hans smaklökar. Och det gjorde jag rätt i (Har slickat skålen).



Chokladmousse ala Carl Jan

Antal portioner: 4
Ingredienser
100 g choklad, 70% 
2 st äggulor 
4 cl kaffe, starkt 
3 msk florsocker 
2.5 dl grädde

Rostade nötter50 g valnötter 
50 g mandel, skållad 
50 g pecannötter 
50 g hasselnötter 
1 msk honung, flytande 
2 tsk salt 

Gör så här

1. Smält chokladen i en bunke över vattenbad.
2. Låt svalna något.
3. Rör ner äggulan en i taget. Låt svalna.
4. Rör ner kaffet och florsockret.
5. Vispa grädden, inte för hårt och rör ner den i smeten.
6. Fördela i portionsglas och ställ in i kylen.

Det stod inte i receptet hur jag skulle göra med nötterna (Valde själv hackad mandel, hackadhasselnöt och pumpakärnor för det va det jag hade hemma) så:
 jag rostade dem i en ren torr stekpanna (stekte dem tills de blev jättevarma, och luktade gott, på ganska hög värme)
sen hällde jag över dem i en skål. Lät stekjärnet svalna lite innan jag hällde i honungen och saltade.
Sen när honungen blivit rinning så hällde jag i nötterna och lät det gegga ihop sig. Så otroligt gott!!!! Ska definitivt göra detta fler gånger!

Det vita fluffet ni ser på bilden under nötterna är ett eget ihopkok på

Vitt Fluff
2 port.

1 dl vispgrädde
1½ msk creame cheese
2 msk florsocker
1 tsk vaniljpulver

1. Jag började med att vispa grädde halvtjock.
2. La i de andra ingridienserna och vispade samman.
3. Smakade av och bestämde mig för att det dög.

Jag använder det fluffet till massor. Bla när jag gör fruktsallad. Det blir en lite glassig smak av det (tycker Eriks bror Anders) men asgott. Tror det skulle passa de flesta munnar. 

Nu vill jag att Erik ska komma in så vi kan äta det hela!

Tjing

PS. Det verkade ett tag som att vi skulle bege oss till Ikea på söndag eftermiddag men nu har det blivit förseningar. Och jag vill inte stressa honom.. Han håller på med sista finslipet på vägen som gör att den kommer bli over the top. DS





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar