onsdag 3 juli 2013

The Säng.

Erik och jag har letat länge efter en svart säng som skulle passa in. Tyvärr är det inte så många butiker som säljer detta och vi har inte hittat någon som känns hundra så Erik har spånat på att göra en. Han har ju virket redan. Men då återstår frågan, hur vill vi att sängen ska se ut? Vi vet att den ska vara svart, det gör inget om den är svartbetsad, och det ska vara en sängRAM och inte bara huvudgavel.

Jag har googlat runt och spanat på olika sängar, både på svenska och engelska sidor, och har äntligen hittat sängen som inte är för svår att bygga och som skulle passa de flesta stilar.



Jag har inte riktigt ritat som man ska när det gäller mått för detta är riktlinjer. De faktiska måtten kommer först när vi vet måtten på plankorna och har räknat på det. Då kommer en ritning ritas.

Jag är supernöjd. Det går att göra den romantisk, elegant, asiatisk, medeltid, fjällstuga ja you name it. Jag gillar även att man ser madrasserna och kan ha ett snyggt madrasskydd på. Den är även så hög att det går att dammsuga under. Det går även att hänga draperingar om man skulle vilja det. Nej jag känner mig helnöjd. Gubben har bara inte hunnit se den än och jag hoppas han är lika nöjd. Frågan är bara hur vi ska sätta ihop den utan att det syns några hål, som på bilden. Men det finns nog lösningar till det eller så får vi kexa den och aldrig ta ut den.
En sak som jag typ "oroar" mig för är målningen. Antingen målas den ute i bitar och sedan monteras inne eller så monteras den inne och målas monterad. Hittar vi lösning så vi kan packa ned den målar jag nog den i bitar. Blir det att vi får antingen typ kexa eller skruva och spackla målar jag den inne. Hoppas nog på det tidigare alternativet.

Jag har även börjat fundera på färgvalet. Det skulle vara fint att ha den i samma färg som väggen, grå.


Jag tror det hade blivit en snygg effekt. Den ljusa sängen mot den mörka bakgrunden men färgen passar ändå in och bryter inte av. Typ såhär


De två stolarna som jag tänkt ha vid fönstret skulle kunna målas i samma nyans som sängen. Och de ska vara i gustaviansk stil tänkte jag. Klädd i den grå gardinen jag pratade m igår med en liten kudde i syrenlila så att det blir lite ombrekänsla. I sängen, när man har gäster och den är bäddad, skulle det vara snyggt att ha mörklila sängkläder, en ljus filt över fotändan och då prydnadskuddarna i först en stor kudde i riktigt mörk lila, sen vanliga kudden i mörk lila, syrenkudde och sist samma tyg som sitsen på stolen. Får ju kolla färger när det beger sig men i huvudet ser det snyggt ut. 

Tjing



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar