tisdag 2 juli 2013

Tisdagsfunderar om sovrum.

"Regnet det bara öser ner" går en gammal svensk visa som sannerligen passa in idag. Det är inte ens så att Siw vill gå utanför dörren utan ligger och tråkprotesterar på mattan. Så jag börjar drömma om hur sovrummet ska kunna se ut. Såhär roligt ser det ut nu.


Min första tanke, som jag haft ett tag är att få det mysigt med renfäll och svart säng. Under tiden jag skrev detta inlägg så märkte jag att det är inte igentligen det jag vill, så jag raderade allt utom första raden. Erik har inte heller varit hundra positiv till iden heller så man är ju inte sämre än att man kan ändra sig. 

Det va framförallt en bild som gjorde att jag tog en 180 gradig svängning.


 Jag skulle vilja ha gardiner som fönstret ovan och lampetter och stolar. Jag vill ha bort panelgardinerna och köpa tyngre, strävare mörklila gardiner. Ikea har tex ett par gardiner som heter Sanela, kostar 599 och som är i bomullssammet. Med andra ord tunga och inte glansiga.

Frågan är bara om de är i rätt nyans till fondväggen. Passar de blir det att köpa två paket så att jag kan använda tyget i det ena paketet till kuddar och lampskärmar. Skulle även vilja köpa en nyans i syrenlila att ha som prydnadskudde men den nyansen hittar jag nog bäst i en tygaffär.


Det är grått med i blomman, en av anledningarna till att det är grått på de andra väggarna, och den nyansen skulle jag vilja använda på tex ett par stolar jag inte köpt än och ha vid fönstret. Som tyg, eftersom de ska stå som prydnad, räcker det att köpa vanligt gardintyg som tex dessa från Ikea som heter Dagny och som också kostar 599.


Som ni kanske la märke till på första bilden har jag ett par sådana här bordslampor. (De är mycket mer lila i verkligheten än på bilden.) Jag älskar enkelheten och kulorna i glasliknande material och det silvriga emellan. 


Det är lätt att ta med sig skärmen när jag letar gardiner så jag får rätt nyans som tur är. Men tyvärr är skärmen i blankt tyg så den får kläs om. 
Jag skrev ju innan att jag vill ha vägglampor runt fönstret och på Ellos hittade jag denna 


för 249 kr st som skulle passa bra. Dock behövs ny skärm på även denna men det är bara att linda bort banden och klistra dit samma tyg som till de andra skärmarna. 

I vardagsrummet har vi ju en sådan här lampa i högglansigt silver


som Erik börjat ångra att han köpt. Den skulle kunna passa någorlunda i sovrummet. 
Han har ju även två silvriga ryamattor som har lagts ihop till en som vi skulle kunna ha under sägen och lägga en liten fårpläd där man sätter ned fötterna så det blir extra gosigt. 

Som säng är jag sugen på Hemnes i svartbrun med tillhörande nattusbord. Vid fotändan skulle jag vilja ha en bänk som även finns i samma serie.





Fast jag börjar ångra mig och tro att Malm skulle bli bättre med sina rena drag


Tyvärr avskyr Erik denna sängen medans jag avskyr nattusborden till den. Men det går ju att hitta några som passar bättre någonstans. Kanske skulle köpa ett vanligt enkelt billigt och försöka klä in det i spegelglas. Eller köpa två pallar och ställa en bricka på varje. 

Nej jag tror ivarjefall att jag har en bra början men en lång väg att gå. Och att jag behöver öppna ett Ikeakonto. 

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar