onsdag 10 april 2013

Välkommen, här får du en liten rundvandring i mitt blivande, nya hem.

Ja nu är det gjort. Vi har haft the talk och det är klappat och klart. Jag har lagt ut en annons om att jag kommer hyra ut min lägenhet från och med den 1 juni i andrahand. Det betyder att i slutet av maj, när jag är klar med skola och körkort, kommer flytta ut till den här underbara lilla gården.



Änsålänge är det inte gjort så mycket på trädgårdssidan men bakom den lilla häcken kommer köksträdgården ligga och det ska sättas upp en form av mur/häck som skiljer trädgården från åkern. Men det är senare projekt så vi tar väl en närmare titt på huset.


Välkomna in i gårdshuset på gården Maa.


Såhär ser det ut när man kommer in genom dörren. Till höger ligger vardagsrummet och till vänster ligger kök. Dörren rakt fram är en garderob som en gång i tiden skulle blitt en gästtoalett men vi ångrade oss. Nu ligger där mest bortglömd bråte som jag ska rensa ut. 





Här har vi vardagsrummet och den gigantiska soffan jag inte riktigt vet vad jag tycker om. Men den får vara där ett tag till. Herr E och jag har väl kanske inte riktigt samma smak. 


Trappan i hallen tycker jag är för härlig. Vi har inte gjort något med den. Det är tänkt att det ska hänga vägglampor på väggen rakt fram. Det är därför det hänger sladdar. Tyvärr har han inte lyckats hitta nån han tycker är fin så jag tar gladeligen på mig den uppgiften. Är sugen på tidsenliga, men med el, från ca 1930-talet.


I hörnan vid gardinen kommer jag ställa min lilla ljusstake och den kommer passa in perfekt. 





Här har vi köket. Jag är himla nöjd över det. Kan ju vara för att det är jag som har ritat och planerat det. Ek är väl kanske inte min favorit på luckor men tyvärr var vi inte ett par just när de beställdes. Men jag överlever. 
Dock är jag väldigt nöjd med att det är svart kyl och frys. Det passar väldigt bra ihop med ugn och fläkt. 

Stolarna och bordet är original från när huset byggdes. Stolarna är helt underbart fina och de kommer få vara kvar länge. 
Mellan stolarna mot väggen skulle jag vilja ha en avlastningsbänk av något slag. Antingen knåpar jag ihop en själv av lite plank han har på gården eller så ställer jag dit min tvhyla. En vanlig vit Ikea PS i plåt.



Sängkammaren. Det behövs en ny säng. Jag själv tycker att det räcker med den nya Malm från Ikea som är hög med förvaringslådor under. E vill ha en gigantisk kontinentalsäng så har går just nu o funderar på om han ska mura, juta eller bygga en sängram. Till de två första alternativen måste han förstärka golvet då det är källare under hela huset. Själv tycker jag det räcker att vi gör en snygg sänggavel som vi klär i tyg och syr en sängkappa att ha runt hela. 
I det lilla hörnet mellan garderoben och väggen är det tänkt att min stol, som jag klätt själv och pratat om tidigare, ska stå. 
Ni har rätt, det är en sådan stol som är i köket som används som nattusbord. Jag ställde dit det för några år sedan när jag va trött på att hans klockradio och smågrejer låg på golvet och skräpade. 


Badrummet ja. Det är en sak vi är riktigt nöjda med. Golvet har en ram, som man kan skymta, i naturfärgat klinkers och det va dyrt. Men vi resonerade som så när vi köpte det att det är golvet som det ska gås på och som det  kommer slitas på helt annat sätt än väggarna. Sen var det ju det estetiska med som avgjorde. Vi ville ha en sådan kant och de enda märkena som hade de färger vi ville ha va de dyrare. 

Jag längtar tills jag ska flytta in och sitter redan nu och planerar vart mina saker skulle passa in. 

Den här lilla tösen



kommer med snart flytta in. Vi ska hämta henne i början av maj. Först trodde vi att det skulle bli i slutet av maj, en av anledningarna till att jag flyttar in först då, men så blev det tidigare. Inte mig imot. Längtar så tills hon ska hämtas. Den lilla tjoddan.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar