måndag 8 april 2013

Högskoleprov och sättpotatisen Ulster.

I lördags skrev jag högskoleprovet för dyslektiker. Jag skulle vara där senast 08.50 och så började provet 09.20. Kan säga att när jag tog bussen dit och sedan promenerade över gatorna kändes det som att jag o de andra var på väg till ett slagfält.


Jag tror aldrig jag sett så mycket rörelse med bilar och folk på samma gång vid Högskolan.

Dagen höll på till 16.40 och det kändes bra när jag med trötta steg tog mig därifrån. Tyvärr fick jag inte sova när jag kom hem utan jag fick veta att det skulle bli parmiddag på kvällen med Es vänner så det var bara att göra sig i ordning på en timme och ta sig ut. Men kul hade jag. Jag skrattade så jag grät vissa gånger och jag slurpade på gott vitt vin. E o jag va inte si säng förrän ett nånting på natten. Men det gjorde detsamma på morgonen för vi skulle upp innan åtta ändå. Kan säga att jag inte va mycket människa just då. Visade E mina planer på köksträdgård och han blev rätt exalterad och är jag inte försiktig så kommer han ta över mitt lilla projekt. Han hjälpte mig även att räkna ut hur mycket singel jag ska ha och sa att han kan såga egna ekeplankor till lådorna. Då behöver jag inte behandla dem och de blir sådär gråa av sig själva.


(Nu ser det lite grått o trist ut men tänk er om några månader då det mer kommer se ut åt detta hållet)



På denna lilla plätten ska den vara. Man kan skymta i bakgrunden slipstenen vi ska renovera och man ser om man kollar noga pinnarna jag satt ut. E får kontrollmäta sen. Jag hade lite problem med att måttbandet (använde sånt man har till o mäta stockar när man sågar i skogen.) för antingen flög det av eller så drog det med sig hela pinnen. Gick inte så bra o banka ner pinnarna pga kälen. Märkte även att 10m inte är så långt. Hade lätt kunnat ha 15 men det blir nog bra såhär.

Efter lunch hämtade min far mig för vi skulle köpa sättpotatisen Ulster på Ekhems gård. De direktimporterar den från Skottland och pappsen är lite nostalgisk för han och hans familj odlade den när han var liten. Jag plockade till mig några Ulster jag me och två andra sorter jag i skrivandes stund inte minns vad de heter.



Det är en sån där härligt mysig butik där det mesta är hemmagjort eller närproducerat. Älskar sånt här. Längtar tills jag själv ska safta och sylta. Fick ju den här härliga boken av min syster för några år sedan och är så sugen på att testa massor med saker.


Efter vi köpt potatisen så skulle vi fika men allt va stängt. Hittade till slut ett litet konditori i Båstad, kan även nämna att den bästa tiden i Båstad är en mulen söndag för då e det inte nåt folk där, som vi snabbt sprang in på innan de stängde och till min lycka hade de faktiskt mazariner som var laktosfria. Jag slapp den traditionella chokladbollen eller mumsmumsen!


Pappsen tog ju självklart sin favorit banantårta och en toscakaka.

När jag kom hem igen så fick jag hjälp av tanten (som blir gammal tant idag) att räkna ut vad mina poäng blir i högskolepoäng och jag borde utan problem komma in i Halmstad till hösten. Vill inte säga va jag tror att jag får förrän jag vet med 100% säkerhet. Men ligger runt medel kan man väl säga.

Nu ska jag få i mig lite frukost. Mår lite tjivens i magen men skam den som ger sig.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar