torsdag 4 april 2013

Härliga Dag

Idag är en otroligt härlig dag som får hoppet om våren att stiga. Har sett bilder på fb om olika vårtecken och har själv hört fler och fler fåglar. Men jag sitter tyvärr inne idag och pluggar. Njuta får jag göra till helgen men jag pausar i pluggandet ibland och då drömmer jag om köksträdgården E och jag ska anlägga. Vi båda drömmer om att bli lite självförsörjande när det gäller mat och den enklaste platsen att börja på är ju i sin egen köksträdgård. Då vet man dessutom att det inte är några konstiga tillsatser som kan vara insprutade eller några konstiga bekämpningsmedel på dem.
Såhär skulle jag vilja att det hela såg ut


Vi börjar från vänster och går mot höger. Den lilla saken som står där är i verkligheten en gammal slipsten som finns på gården. E vill restaurera den och sätta den på nya pålar så varför inte då ha dem som ett stileben i köksträdgården. De små ringarna ska föreställa ett bord och två stolar. Tänker mig själv sittandes på dem i solnedgången och skåda min vackra köksträdgård med ett glas rött i handen. Dock i verkligheten dricker jag inte rött och det finns så mycket mygg där så sitta sent på dagen kommer icke hända. 
Jag tänkte först ha som sittplats något enkelt som de här från IKEA


Men så såg jag dessa


Helt underbara och där ju precis den färgen jag vill ha på plankorna! De ser även sådär härligt gammalsvenskt ut. Fast de då skulle varit vita. Tänker mig även att de är lättare att ha på singel eftersom de har bredare ben.

I de små 1/4 tårtbitarna skulle jag antingen vilja ha rhododendron eller hortensia. Det är två blommor (eller buskar) som jag bara tycker är helt underbara och som passar väldigt bra på gamla gårdar. Hade tänkt mig nån av dessa då




De små megarutiga sakerna är tänkt att vara armeringsnät. Jag bara älskar när det rostar (Kanske ber E att pissa på dem. Det ska tydligen få saker att rosta fortare.) och jag tänkte ha dem som ett fyrkantigt valv och låta växter klättra uppför dem. De små inhägnade V-formerna och T-formerna är där grönsakerna ska vara. Jag skulle helst vilja inhägna dem med plank som är gråbetsat så att det ser sådär härligt gammalt ut. I de mittersta fyrkantiga lådorna tänkte jag att jag kunde ha tex jordgubbar eller liknande som lyser upp platsen. 
De tvärrandiga trekanterna är ett litet sittplan antingen till att vila sig på eller en plats att ställa sin hink på. 

På de stora tomma ytorna, gångarna, skulle jag vilja ha singel. Det skulle vara snyggt åt det lite vitare håller men inte så vitt att det sticker i ögonen men vanligt grått går bra. 

Runt hela alltet skulle jag vilja ha gammalt tegel. Det brukar finnas på bla blocket.se för ca 5-10 kr st och då ser de sådär härligt gamla ut med. Jag har lite den här synen framför mig


Fast med tegel då. 

Jag skulle helst vilja ha gångar i singlet som de här


Men med tanke på att de där små trampstenarna kostar ca 150 kr st och jag skulle behöva så otroligt många så skulle det dubbla kostnaderna och det är jag inte beredd på att ge. Kanske testar göra egna men får se. Kan vara fint utan med. Gillar ivarjefall bilden. Men det är denna bild jag använt som inspiration


Dock gillar jag inte allt krussidull i armeringsnätetmen det är ju en smakfråga. Ska gå igenom detta med E nästa gång jag träffar honom och se vad han tycker. Har även räknat lite på vad det skulle kosta osv men tror han skulle gilla det. 

Nu ska jag fortsätta plugga om runskrift.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar