tisdag 16 april 2013

Trädgårdsplanering.

Igår snackade E och jag mycket om hur trädgården ska bli samtidigt som vi gick igenom vilka grönsaker vi ska odla. Vi är lite inne på att vänta med köksträdgården och bygga altanen vi vill ha runt halva huset istället. Men drömma blommor kan man ju alltid.

Jag vill i trädgården ha lite gamla svenska sorter. Sånt som jag typ förväntar mig att se vid det där gamla härliga trähuset med snickarglädje en härligt solig dag. Inte massa bambu o högt gräs. Det ska va sommarglädje som är lättskött. Och det ska helst vara från vitt till mörklila. Så det matchar syrenen.



Den första blomman som ploppar upp i min skalle är rhododendron, som är typ omöjligt att stava. Den ska vara lila. För det är jag uppväxt med.


Den vill jag ha mellan vägen och huset.


(Detta är en liten målning jag gjort med ungefärlig skala på hur
E och jag ville ha gården för några år sedan. Ni ser även taket
på den planerade verandan.)

På bilden är det en stenhög, den iden har jag lämnat och vill ha en rhododendron istället i lila.

Längs med laggårdsväggen som är mot vägen skulle jag vilja ha något och fick tips från min vän Sonja om stockros. Det minns jag att mamma hade ett tag i trädgården och jag vill minnas att hon berättat att hennes mor haft det. Så det blir ju självklart att det ska finnas med på den väggen. Det är lagom borta så att man inte tänker på att den är svart.


Den gör sig även väldigt bra mot röd faluvägg tycker jag.

Minns ni ritningen jag lagt upp om köksträdgården?


Jag har ju tänkt att ha hortensia till vänster och jag älskar ju den blå men eftersom jag går på färgskalan vitt till lila så får den bli vit.


Runt den lilla sittplatsen på ritningen skulle jag vilja ha krukor, vanliga terrakotta som är målade i typ griffeltavelsvart, med härliga sommarblommor och jag tänker mig bla pion,


Akleja


Ranunkler


Salvia


Lejongap


Och stormhatt


Intill väggen som är bredvid sittplatsen (som kommer bli trädgårdsland)



Vill jag har vita, härliga gamla rosor och fick tips om pimpinellros.


Mellan rosorna vill jag ha den här lilla installationen


Jag tycker den är så otroligt fin och enkel. Ska leta i gömmorna på gården efter en liknande kran. Annars snor jag den i källaren. Till Es stora förtret. Hinkar finns det gott om o jag kommer borra hål i den så att regnvatten kan rinna ut.

Vid husväggen vill jag ha en sådan här liten installation


med petunior som på bilden. De är så härliga.


Letade runt på gården och hittade den här lilla saken


Som blir perfekt och som ska stå precis där. E ska hjälpa mig bocka till ett armeringsjärn som krok som jag ska måla svart.

Vid ingången


vill jag ha sådan här krukor


Fast istället för 135 kommer det stå 112. Och ha lite lila och vita blommor istället för småtjaffset i dessa krukor.

Jag vill ha mer krukor som jag kan ställa lite här och där än trädgårdsland. Jag vill lägga energin på köksträdgården när den väl kommer upp. Och jag tror det kommer bli fint.

Dock vill jag ha ett träd som sticker ut mot det andra. En magnolia. De är så fina (här på Rotorp vid Fritz finns väldigt fina exemplar i trädgårdarna) när de blommar och de är perfekta för julljus på vintern. Vill ha en i hörnan längst ner till höger på den målade bilden. Nere vid vägen.



Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar