söndag 1 juli 2012

Senaste dagarnas Bravader

Det har varit hektiska men roliga dagar. Vi kan börja med torsdagsnatt. Jag vaknade av att jag var blöt i ansiktet och min första tanke är blåsan. Självklart hade den gått sönder o gjorde svinont. Mitt i natta fick jag alltså gå upp för att ta bort den lösa huden (som man ska enligt 1177) Dock står det även att man ska lägga på ett vått förband o det hade jag inte så det fick bli vanliga plåster som jag klippte och klistrade så att det skulle täcka såret. Så på fredagen åkte jag till distriktsköterskan så att hon skulle kunna lägga om det. Jag vill inte råka ut för några infektioner nu när jag snart ska operera mig. Tiden går så mycke fortare än vad man tror. Sen handlade jag o mammsen. Jag köpte bla jordgubbar till min kaka jag skulle baka.

Jag började baka mina kakor. Det gick bra. Började med mördegen till mazarintårtan o gick sen vidare till spetskakan. När jag hade ställt in den i ugnen så slår en tanke mig. Smöret står fortfarande i micron!
Som tur va gick den att äta.
Sen gick jag vidare till fyllningarna som skulle vara i mazarintårtan. Läser receptet noooga så att jag inte ska missa nåt. Så står det i receptet att jag ska välja någon av fyllningarna. Då är det bara förslag på fyllningar o inte meningen att man ska använda båda. Jaha tänkte jag. Jag slänger i båda o ser hur det går. Men det gick finnemang o ska göra det nästa gång med om det hinner bli nån.



På lördagen bar det av till Vret för att ha lite teatermys. Tyvärr va vi bara 7 som kunde komma. Andra hade tydligen jätteviktiga saker att göra denna helgen men det gjorde inget. Vi hade det otroligt mysigt o eftersom de andra inte kom fick vi alla plats på verandan o satt där heela kvällen.

När vi kom dit började vi med att fika. Sen begav vi oss ut på svampplockning med Johanna i spetsen. Kändes lite som att jag aldrig hade plockat svamp innan o att vi va turister med en guide. Vi hittade faktiskt rätt många så när vi kom tillbaka rensade vi dem sen satte vi oss på verandan med vin o myste. En flaska blåbärssnaps tittade fram som seden är och den var underbar. Johanna dukade fram kex o olivgojs o det va såå gott! Jag tycker ju inte om kantareller så jag skippade förrätten som va kantarellmacka o åt kex istället. Lika glad för det. Sen grillade vi o hade hemmagjord kol som Thomas har gjort. Det e ju hur coolt som helst. Vill veta hur man går så att jag me kan göra det.
Efter maten så promenerade vi till till Bollmen o bara njöt av det fina vädret. Hundarna badade medans vi fotograferade. Jag med min mobilkamera åstadkom denna lilla bilden


Så sjukt mysigt. När jag tagit körkort är det stoor risk att jag kommer våldgästa Nygrens mysställe.

När vi kom tillbaka dukade vi fram min mazarintårta o helt plötsligt va klockan över tolv på natta. Igen begrep hur den hade kunnat bli det.

Vi hade det med andra ord helt underbart där borta.

Idag har jag bara tagit det lugnt o imorgon ska jag till distriktsköterskan igen för att hon ska lägga om såret. Det är ungefär som ett lillfinger. Icke roligt men är man klumpig så e man.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar