fredag 16 augusti 2013

Vardagsrum IGEN!

Jag sitter som vanligt och drömmer om vardagsrummet. Erik räknar dagarna till han ska åka till Norrland och jag till Ikea. Han har gett mig fria händer men jag vill ändå inte inreda med något han inte tycker om så jag skippar det gula. Känns inte kul. Så jag har tänkt om lite. Har inte visar han det än men hoppas han gillar det. Även om han sagt att han inte bryr sig direkt mer än att tvbordet och tvbänken vill han ha kvar.

Såhär ser det ungefär ut nu. Inte ritat i skala dock.


Som ni kanske minns är det gråa och typ svarta väggar, silvrig ryamatta som allt fastnar i, svart gigantisk soffa och så har vi bordet och tvbänken. I mina ögon är soffan på tok för stor och hela inredningen passar inte i huset. Den hade varit assnygg på Nissastrand. Då hade jag älskat den.

Såhär vill jag typ ändra det till. Denna är inte heller i skala.


En mindre soffa i beigeliknande tyg, har skrivit om den tidigare, som alla hundhåren inte syns lika mycket på. Samma bord och tvbänk. Till vänster ska jag ställa två expedithyllor, det var tänkt tre men upptäckte att jag glömt att mäta på höjden så det blir ingen framför fönstret. Fotöljen får stå där istället. Soffan kommer även centreras under fönstret, även om jag missat det på ritningen.

Ungefär de här färgerna skulle jag vilja ha. Denna är inte heller i skala, dumma mig.


Jag är riktigt nöjd alltså. Hoppas Erik är det med och inte tycker det är för tråkigt. Tänker mig att med silverljusstakar, böckerna i olika färger och med massa blommor i fönstrena kommer det bli riktigt mysigt.
Så då tar vi och "bryter ned" bilden.

Soffan kommer ju från Ikea och heter Kivik med tyget Tenö Ljusgrå och kostar numera bara 7490kr, annars 8990kr.
Fotölj och pall som inte är med på bild i samma som soffan kostar 2295kr, annars 2795 och pallen 1695kr, annars 1995kr. Det är så typiskt att man inte har råd när de har rea.
Hyllan är ju Expedit från Ikea och kostar 599kr st. Jag vill ha två.
De tre första kuddarna är med Ikea och kostar 79kr, 99kr och 129kr.
Den tredje kudden kommer från ett företag som heter Zara home och kostar 419kr. Lite dyrare men ack så snygg. Kanske kan hitta en liknande billigare någon annanstans.
Speglarna ovanför soffan kommer med från Zara och kostar 519 kr st. Lite mer prisvärt tycker jag och ack så vackra.
Gardinerna googlade jag bara men tänkte mig lite tunnare tyg som de här från Maxi.


Som ni ser är de inte alls dyra och de är lite linnekänsla på dem.
Lampan hittade jag faktiskt när jag spanade in Chillis hemsida och även den är ett klipp i jämförelse med andra lampor. "Bara" 349 kr.
Tavlorna hade jag bara tänkt köpa enkla från Ikea.
Mattan, denna underbara matta, kommer från Ellos och kostar 599kr, väldigt billig för o vara 140x200cm.

Sen vill man ju komplettera med en massa fint lullull. Men detta är en början. Kommer först köpa hyllorna. Sedan spara ihop till soffan och kanske köpa gardinerna. Maxi brukar ha sina sortiment länge men vem vet, det kanske blir rusning till dem nån dag.
Jag skulle ju vilja tapetsera om till en liknande blå färg som det är i bakgrunden på bilden ovan men det får nog vänta. Tror inte mannen är så sugen på det.

Nu ska jag baka litta för vi ska ha gäster ikväll.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar