torsdag 8 augusti 2013

Glad.

Igår kom Eriks morbror och hans fru på kort besök för o se hur huset blivit. Då nämner gubbjäveln (Läs Erik) att han har hittat skivan, som varit bort i sisådär 4-5 år, med bilderna från hur huset såg ut innan. Tänkte jag skulle dela med mig av några av dem. Kunde knappt tro att det sett ut såhär innan.


Här stod en kökssoffa som vi nu eldat upp. Det är orginalmålningar sedan 1935 och man ser verkligen vart Olle har legat med sitt huvud på soffan. 


Såhär vackert såg fönstret ut. Herre Gud säger jag bara. Finner inte ord. 


Detta är väggen där micro, frys&kyl och skafferi står. Då fanns det ett skafferi som man kan gå in i som ni ser men vi fick ta bort det för att få plats med badrum. Dörren till höger leder till en liten hall och till en ytterdörr. Den flyttade vi längre till höger så att badrummet skulle få plats.


Här ser ni vasken och badrummet (Handfatet vad det enda badrum som fanns i huset). Vi flyttade ju dörren dit och den dörren som syns till höger stängde vi igen för att få bättre planlösning i rummet. O hur kul är det att gå in från köket till sovrummet.


Här ser ni vart spisen stod och fortfarande står. Fast några modeller nyare. Olle hade löst det hela genom att ställa kokplattor på denna spis. Vedspisen har vi kvar faktiskt men är inte värd nåt. Hade vi inte behövt utrymmet hade vi behållt den som extra värmekälla och till när strömmen går. Men vem vet, i framtiden kanske den åker in igen.


Här har vi vedinkastet. Idag står där bla en kaffebryggare. Men stolen känner ni säkert igen om ni tittat noga på mina tidigare inlägg. Vi har valt att behålla dem då de är helt fantastiska. 


Här ser ni någorlunda sovrummet. (Det är lite dammigt pga rivning men det får ni tåla.) Fönstret till vänster satte vi igen. Dels för att det är jobbigt med för mycket ljusinsläpp i sovrum och dels för att vi vill ju om några år bygga en inglasad altan utmed den väggen. Vi hade vårat mål utstuderat redan då med hur det skulle bli. Vi har hållt oss rätt bra till planen.


Vi satte även igen dörren ni skymtar till höger, där står nu garderoberna. Tapeten ni ser är original och man ser verkligen vart klockan och gobelängen har hängt. Klockan har vi kvar men gobelängen försvann i dödsboet.



Här ser ni någorlunda en före och efterbild på hur vi flyttat och satt igen dörrar mellan sovrum och kök. Man skymtar även i nedre bilden till höger hur badrummet börjar ta form. Ni skymtar även mitt projekt med att restaurera dörrarna och vi såg positivt på det sålänge jag bara slipade dem. Tyvärr var det ingen bra metod så jag gick över till värmelampa och skrapa. Då märkte vi vilket skick de va i och kände på doften att detta va nog inget att ha (Vi kunde bokstavligen känna matos från typ allt de lagat i det där huset) så vi fick kassera dem. Synd men allt går inte att spara. Erik försökte hitta så liknande dörrar han kunde utan att bi ruinerad. 


Detta härliga tak fanns i hallen. Jag ville spara det men tyvärr tog Erik beslutet när han la taken att inte spara det. Eller han har sparat listerna men han tog ned det. Det var när vi inte var ihop längre som han gjorde detta. Förgrömmade unge! Men det kommer garanterat komma upp igen kan jag säga. Särskilt nu när jag vet att listerna är sparade. Han får tåla det. Men det kommer nog målas vitt. Minns att jag drömde om att ha en molntapet under listerna och måla själva listerna vita. Det hade varit coolt. Han är ju bortrest två veckor i slutet av september, början av oktober.. 


I vardagsrummet hade vi stuvat in allt i bohaget. Mycket har försvunnit men mycket finns kvar. Bla korgstolarna ni ser rakt fram. De vill jag ha på den amerikanska altanen sen när den beger sig nästnästa sommar (viker till den måste torka). 


När vi rev i köket så hittade vi detta ovanför dörren till sovrummet. Askul tyckte vi för här står när huset byggdes och vem som byggt det, Erik Johansson. Han var antagligen lejd av Olles föräldrar (Eriks fars morbrors föräldrar)


Så jag skrev dit detta i badrummet där duschen är. Kanske inte världens snyggast skrivet då jag balanserade på bjälkar i golvet (det var uppbrutet för att få plats med avloppsrören) men det finns där. 


Här är en av många ritningar jag gjort. Tror detta ska vara den första. Vi har följt den någorlunda. Det var innan vi ångrade oss med dörr mellan sov och vardagsrum och den lilla toaletten ska bli skafferi/garderob/städskrubb. 


Hittade denna bilden på när Erik, Frank och Roger höll på med avloppssystemet i badrummet. Så små de var. Så många år sedan med. Tiden går så fort. Tex nu är det redan lunch.

Här kommer lite efterbilder som jag hittar på datorn så de är kanske lite sisådär.







Det är lite skillnad allt. Nu ska jag äta lunch. 

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar