fredag 9 augusti 2013

Födelsedagen- Familjerna träffas

När jag fyllde år så passade jag på att bjuda både Eriks hela familj och min. Med några vänner (fyra st plus bebis o två katter) blev vi hela 30 st (räknade inte katterna nu) med Erik och mig. O då saknades 15 (fyra vänner plus ett barn och tio familjemedlemmar) som hade förhinder. O två är inte födda än! Nästa år ska jag sticka utomlands säger jag bara. Men trevligt hade vi.

Jag bjöd på:
Kanelbullar
Sockerkaka med glasyr och färska bär plockade av mig och svärmor
Brysselkex
Syltkakor med hjotronsylt
Chokladmuffins
Kokoskakor

Som tårta bakade jag en amerikansk Dubbeldecker Cheesecake. Tyvärr översatte jag lite fel i receptet så den blev totalt misslyckad! Så besviken jag blev. Den smakade ok dock. Och nästan alla kakorna gick åt! Gött mos säger jag då jag inte ville att det skulle bli över. Men jag vet att när Erik fyller år ska jag baka bullar, syltkakor och chokladmuffins. Om han ska fira den då.

När kalaset led mot sitt slut kom min storebror Peter med den geniala iden att jag kanske skulle ta lite foto. Det hade jag inte haft en tanke på o jag som brukar fota allt! Så efter att ha letat efter mobilen ett tag blev det dessa fotona.



Far hade tagit med blå-tunga-läsk till barnen som inte får drickas av vuxna och den uppskattades. Inte en droppe fanns kvar.


Det sista här är på Eriks storebror Anders fru Katrin och deras döttrar Stella och Evelina som kelar med den ena partytrashande kisen Cesar. Cesar var i himmelriket med alla barn (ca 9 st) som avgudade honom och några vuxna med.

Erik den duktige mannen är en sån pärla och byggde två bänkar och ett bord (man ser bänkarna lite på den översta bilden) så alla skulle kunna sitta på något annat än marken. Men vi behövde dem så nu kan vi bjuda på kalas. Eller... Jag skulle ju inte bjuda på med kalas.. Knytkalas.

Efter kalaset totalvägrade jag laga mat basunerade jag ut för Erik och hans vän Anders (inte samma som vars barn är med på vilden ovan) med ett glas vin i handen och utan att ha hört detta så bjöd den här lilltösen in oss (igentligen hennes mor) på grille och uno-spel.


JA sa jag direkt att det går gärna för sig så efter att ha dukat undan så bar det iväg till grannarna. Hittade en några år gammal bild på dem på skivan jag tjötat om ett tag.


Det blev supergod mat (grillat är alltid gott) och det dracks mer vin.


Även Emma tog ett par glas medans gubbarna drack öl och wiskey så det blev riktigt trevligt vid unospelet. Som urartade till Chicago (vi kände oss farliga sådär man kan bli en söndagkväll) och efter att ha märkt att man inte hängde med riktigt i kortspelet och Alice pokade på uppmärksamhet då hon började bli olidligt hungrig tog vi oss hem och somnade nästan direkt. En bra dag helt enkelt. (Kan meddela så inga moraltanter kommenterar detta att Alice får mat i flaska.)

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar