onsdag 31 oktober 2012

Lars Födelsedagstårta

Min lillebror fyllde år för några dagar sedan o hux flux bestämdes det att det skulle firas hos mammsen o pappsen med söndagsmiddag. Mammsen berättade att hon köpt en fryst tårta o det tyckte jag inte gick för sig så jag bestämde snabbt att jag skulle baka en tårta. En lätt en. Så det bar sig av hem till mammsen o pappsen, väldigt lägligt med o hjälpa dem paketera köttet från älgarna pappsen skjutit (fick en massa gobitar). Mellan varven passade jag på o baka tårtan o mammsen på att steka till steken. Kan säga att Sagan va väldigt intresserad av det hela.
Sen kom Lars med hela patrasket o det blev en massa bus o mys. Sen skulle det äntligen ätas den goda maten. Thea bestämde sig för o bara äta kött, sås och lingon. Sin pappa upp i dagen. Elsa provade en brysselkål o efter en massa tuggande bestämde hon sig för att det inte va gott. Vi andra åt av allt o blev så mätta.
Sen blev det kaffedags o jag tog fram tårtan ur frysen. De såg lite skeptiska ut men högg i. Elsa som inte gillar hallon märkte inte att det fanns några i men det gjorde Thea så hon skrapade bort sina. Vi andra njöt.

Här kommer receptet. Väldigt enkelt och ändrat lite sen den jag gjorde till mig o Amelie.


Lars Födelsedagstårta



Botten:
100 g Mandelmassa
1 msk Kakao
1 st Ägg
1 msk Konjak

Hallonfyllning:
1 pkt Hallon
2 msk Mörk sirap

Fyllning:
4 st Äggulor
1 dl Florsocker
3 dl Vispgrädde

Garnering:
Riven choklad
Färska hallon

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175c.

Riv mandelmassan och blanda med övriga ingridienser till en jämn smet. Smöra och spänn fast ett bakplåtspapper på en tårtbotten, ca 15 cm i diameter.
Häll i smeten och ställ in i ugnen i ca 10-15 min.

Häll hallonen och sirapen i en kastrull och värm upp. Krossa hallonen med en sked och rör om hela tiden.
Sila hallonsaften från fröna. Häll över tårtbottnen.

Vispa äggulor och florsocker pösigt. Vispa grädden och rör försiktigt ner i äggsmeten. Häll fyllningen på tårtbottnen. Ställ formen i frysen och låt stå tills den stelnat eller över natten.

Riv chokladen grovt eller skär den i tunga flagor.

Garnera med choklad och hallon innan servering.
Behöver inte tas fram i förväg då den tinar fort. 

Orginalreceptet finns här.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar