söndag 14 oktober 2012

Teaterfest o Recept på min Britatårta.

Igår va det teaterfest och det va toppen.
Dagen började med att jag gjorde tårtbottnar. Självklart så hade min planering spruckit men det blev bra ändå.

Brita Tårta

75       g         Smör
2         dl        Florsocker
5         st        Äggulor
1½      dl        Mjöl
1½      tsk      Bakpulver
4         msk    Mjölk

Maräng
5        st         Äggvitor
2        dl         Socker

Fyllning
3        dl         Grädde


  • Smörj bakplåtspapper väl och lägg det i en långpanna, 30x40 cm.
  • Rör socker och smör poröst (jag smälte smöret o det funkade).
  • Tillsätt äggulorna ett i taget och rör en stund mellan varje.
  • Blanda mjölet med bakpulvret. Rör ner detta med mjölken. 
  • Bred ut smeten på bakplåtspappret. (som ligger på en plåt.)
  • Vispa vitorna med sockret till marängsmeten.
  • Bred den lite ojämnt över smeten på plåten.
  • Grädda det i nedre delen av ugnen i 200 C i ca 20 min, tills marängen fått färg och sockerkakan e torr.
  • Låt kakan svalna och lossa den från bakplåtspappret. 
  • Dela den mitt itu.
  • Vispa grädden och bred på den på ena bottnen med marängsidan uppåt. Lägg den andra bottnen ovanpå med marängsidan uppåt.
Mina ändringar

Jag blandade Lemon Curd med grädden tills du tycker det smakar gott. 
Blanda iordning en ganache (jag smälte ihop 200 g choklad med ca 2 dl grädde o 1 msk ljus sirap.)
Sedan pritsade jag ringar på bottnen med curden o la lite choklad i mitten. Sen la jag på den andra bottnen och på den spritsade jag grädde. Jag använde en  tyll som ser ut som en stjärna och började i mitten och sen cirkulerade ut, så det skulle påminna om en ros. Sen la jag på ett cotrinmelissblad o en liten jordgubbe. 
Eftersom jag skulle baka till över 50 pers skar jag upp tårtan och la bitarna i muffinsformar. 

(De här vackra bilderna är tagna av Agneta Kristiansson)


Min Kaka.


Maten var fantastisk o så gott.


Jag och Ulla.


Vi lyckades bra med dukningen. Riktig härlig höstkänsla med löv från Johannas buskar.


Vad är en fest utan lek?

Jag drack inte en droppe alkohol igår och mår ändå sämre idag. Förkylningen har gett sig på min hals me o när jag kom hem igår hade jag fått feber igen. Jäkla skit. Så dagen spenderas i onepiece, raggsockar o duntäcke. Funderar starkt på att lägga till en filt me.  

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar