fredag 12 oktober 2012

Fredagsmys

Ligger i soffan o har precis vilat. Nu innan jag har rest mig så känns det som att förkylningen är i chack men man vet aldrig.

Igår fick jag reda på en sak som stör mig. Försöker vara en "bigger person" o bara låta det rinna av mig men det kommer nog ta ett tag.
Jag hade äntligen fått tag i min arbetsförmedlare för o prata om min desperation över praktikplats. Det har kommit så långt att det känns som jag trampar vatten o inte vet vad jag ska göra. Jag vet vad jag måste göra, inte ge upp, men det är jobbigt när tiden går o ingen vågar sattsa på mig. Jag pratade som sagt med honom så säger han men har inte Lernia hjälpt dig nånting? Nej svarar jag. De har de inte. Han sa att det ingick i utbildningen att jag skulle ha praktik o att lärarna skulle hjälpa/ordna en. Lärarna har inte gjort nånting för o hjälpa. Snarare tvärt om. Det fick mig att komma ihåg (nu i efterhand så jag har inte nämnt nåt för honom) att jag hade själv ordnat ett möte med en praktikplats o själv tagit mig dit utan deras hjälp. Jag väntade på deras svar men så en dag såg jag hur en lärare o en elev åkte iväg. Jag fick sådana där känningar, när man vet att på nåt vis är man själv berörd av det hela, men jag försökte skaka av mig det. Men så plingade mobilen, jag hade fått ett mail o självklart va det från praktikplatsen som sa att de valt att gå vidare med en annan. Jag trodde jag skulle dö. 5 min senare kom eleven in i mitt svetsbås o berättade att läraren hade föreslagit för henne att hon kunde söka platsen o de hade åkt dit o hon hade fått den. Det är inte bara det att läraren gick bakom ryggen o "snodde" en möjlighet till praktik, han medvetet bröt sönder det kompisgäng som vi hade bildat. Jag blev helt förkrossad. Jag berättade för henne att praktikplatsen va en sak, men att hon så medvetet, med vår lärare, gått bakom ryggen på mig gjorde ont. Fruktansvärt ont o särskilt som vi blivit väldigt bra vänner o kunde prata om allt.

Kunde inte låta bli att berätta det för min arbetsförmedlare nu. Skickade det i ett mail. Det är faktiskt inte ok att en lärare gör så mot en elev. I mailet använde jag namnet på läraren vilket jag medvetet inte gör här. Han är annars en väldigt bra lärare o är sjukt kunnig inom svetsning.

Nu ska jag inte tänka på detta utan jag ska gå upp o göra mina tårtbottnar o sen ska jag hoppa in i duschen för sen ska kärringen svänga in om hämta mig o sen ska vi till Harplinge för o färga hennes hår o prata kläder. Sådär tjejjigt som hennes sambo avskyr men som vi älskar.

Tjing


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar