onsdag 11 september 2013

Surdeg.

Jag har länge velat testa detta men har icke vågat. Men så tänkte jag att idag ska jag ta tjuren vid hornen så jag sökte recept. Hittade detta hos BakaSurdeg som inte verkade alltför hemsk. Reagerade först på att det står ekologiskt mjöl men fick sedan veta att de är inte lika mycket behandlat så de har lättare för att få fram en reaktion.
Så går allt som det ska kommer jag baka bröd på söndag!

Ingredienser:
100     g      Ekologiskt vetemjöl
120     g      Vatten
20       g      Rivet äpple eller ekologisk honung.


Gör såhär:
Dag 1

  • Koka upp vattnet och låt svalna till 40 grader.
  • Riv äpplet om du ska ha det.
  • Blanda mjöl, vatten och äpplet/honungen i en 5 dl glasburk. Konsistensen ska vara trögflytande.
  • Lägg på ett lock men skruva inte åt det.
  • Låt stå varmt, 22-26 grader i 4 dagar. 
  • Rör om morgon och kväll.
Dag 2, kväll
  • Tillsätt 20 g mjöl (ekologiskt) och 20 g ljummet vatten. Konsistensen ska fortfarande vara trögflytande.
Dag 4, kväll
  • Om den är bubblig och lite dallrig i konsistensen så är den klar. Det är nu man kan förvara den i kylen och "mata" den en gång i veckan.
  • Om den inte är bubblig så häll ut allt utom 30 g och börja från dag 2 igen. 

Jag har inte kommit längre än till dag ett så jag vet inte än hur jag ska mata den. Tänkte ta det när det kommer och även ägna lördagen åt att hitta mumsiga recept. Ser framför mig hur jag har bakat ett mumsigt typ grekiskt lantbröd med en sån där mjölig och rutig ovansida. Funderar även på att skaka igång ugnen i källaren. 



PS. Vet att ni vill läsa om nollning och skola men det kommer. Ska bara landa i huvudet innan jag kan skriva om det DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar