onsdag 25 september 2013

Gräsänkling.

Det här fenomenet gräsänkling. Jag är inte säker på om jag gillar det så jag googlade vad det betyder.

Enligt Wikipedia betyder det detta:

     Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling.
     Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder 
     förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på förförelse i det fria. Därefter har ordet fått en 
     annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.
     Det finns även skämtsamma motsvarigheter som exempelvis golfänka/änkling, det vill säga att vara 
     ensam på grund av att ens respektive är iväg och spelar golf.

Så jag är igentligen gräsänka. Vilket låter otroligt mycket mer logiskt när jag tänker efter. En sak som jag kan konstatera är att det är otroligt överskattat. Jag har fått reda på att tydligen ska jag göra det jag annars inte kan göra. Och jag försöker komma på vad det kan vara. Erik och jag ger varandra väldigt mycket frihet så jag gör redan det jag vill göra för det mesta. Visserligen har jag plockat isär soffan (tagit bort ena divandelen) men det har vi redan diskuterat så det är ju inget direkt "hihi". Bara jag inte målar om för mycket här hemma så är han lugn. Jag tänkte plantera tulpanlökar men de jag spanat in fanns inte kvar på Maxi. Få åka inom svägerskans jobb (Plantagen) nån dag o se om de har kvar.
Jag känner mig för gammal för o festa järnet o supa mig redlös. Jag menar hur kul är det på en skala? O så ska jag ju ändå till Den Stora Staden på lördag. Det är visserligen kanske lite "hihi" för jag tror inte jag berättat det för Erik. Där har vi det! Och han kommer inte se körslaget heller så han kanske inte får veta. Nu känns det nästan rätt att skriva ett litet hihi.
Så från en sak till en annan. Fick precis veta att man ska klä sig i Team Rickards färger. Har inget minne av att jag äger något mer rött än Brockhusen-tshirtar och ett par röda byxor. Det här får nog planeras lite bättre av mig känner jag.

Tjing






     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar