torsdag 14 november 2013

Öppen spis.

När det stormade får några veckor sedan var Erik i Norrland och jag satt själv här. Ett tag. Och en tanke slog mig. Vi har skorsten med pipor som ska fungera, så varför utnyttjar vi inte det och sätter in en öppen spis?! Typ nu!
Jag tog upp detta med honom när han kom hem och jag kan väl erkänna att han inte var överförtjust över iden. Tydligen måste rör gå in i sovrummet (ovanför garderoben, vilket jag inte ser problem med) och in i kanalerna det hållet. Ok sa jag, inga problem för mig men tydligen tycker inte han det är snyggt. Nehe tänkte jag men vill ändå inte släppa det riktigt. Så slog det mig, skorstensfri öppen spis! Det finns ju! Han är faktiskt inte negativ till det. Han är faktiskt nästan sugen på det så jag låter det smälta in. Han får bearbeta det hela ett tag och känna av lite. Komma på ideer själv och så vidare.
Men såhär tänkte jag, som han vet.

För några år sedan när jag var inne på Thrifty Decor Chick så såg jag deras öppna spis och blev helt kär.


Såhär vill jag ha det! Det är så fint och istället för att ha tavlor ovanför vill jag ha tvn där. Och jag älskar inramningarna till vänster. Att hon har tagit tapet i bakgrunden. Fantastik ide!
Men hon har gjort om, och de till det bättre.


Det är helt underbart! Och jag gillar det lilla kaklade partiet runt själva elden. Underbart. Och nu i juletider, att hänga julsockar där. Underbart!
Så jag vill ha detta, det är så mycket jag vill, på denna väggen


I den här hörnan. Jag är övertygad om att det skulle bli jättefint och jag misstänker att Erik tror det med. Han gillar framförallt priset med skorstensfri jämfört med riktig. Och jag har hittat en fin som inte är så dyr. Den ligger i den billigare klassen.


Denna heter Cambridge och är en väldigt vanlig modell. Den finns lite överallt och går på ca 4000kr. Och det jag gillar med den är att den är enkel och inte för krussidullig. Det finns en kant som jag kan kakla och då hade jag tänkt mig något sånt här


 Rund mosaik. Det är så snyggt. Jag fick iden från den här bloggen, Young House Love, som kaklade sitt förra kök med det


Det är så snyggt. Och jag tror det skulle passa så bra. Ska bara hitta en återförsäljare i Sverige med men jag tror det är påväg. Åtminstonne som man kan beställa. Och det är ju inte så mycket vi behöver.

Jag har funderat på om man ska läggar klinker framför men kommit fram till att nej, gör vi inte det så kan vi ta bort det om vi vill och inte lämna några märken. Jag kan ju alltid ha en fäll av lamm eller nåt framför som mys.

Jag är helt övertygad om att detta kommer bli bra. Det enda jag är osäker på är vart vi ska förvara kinect och x-boxen. För det antar jag att gubben vill ska finnas kvar. Får väl bygga in det och göra en liten lucka som man tapetserar, ni vet en sådan man klickar på med magnet som öppnar sig nedåt eller nåt. Det skulle nog kunna gå. Jaja. Den ska inte byggas imorgon så det tåls att tänkas på.

Nu ska jag sy klart gardinerna.

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar