söndag 24 november 2013

Göra julgransmatta.

Eftersom jag "bara" är student o inte hittar någon julgransmatta jag gillar under ca 400kr så bestämde jag mig för att göra en egen. Och det snart innan denna kursen sätter igång på allvar. Så jag letade på Pinterest (som vanligt) efter inspiration och hittade denna mattan, som jag skrev om för några dar sedan.


Så jag letade på övervåningen bland de gamla sakerna och hittade två stärkelsedränkta lakan som jag tänkte att de blir perfekta. Lånade svärmors ena julgransmatta (min egen mors är fyrkantig) och klippte en cirkel lite större än mattan. Lättare sagt än gjort men jag tänkte att det syns inte när volangerna är ditsatta.
Efter jag klippt ut den så klippte jag ett hål i mitten och sedan rakt ut.
Det andra lakanet på kortsidan mätte jag upp 10 cm o sen klippte ett jack o drog remsor. Jag gjorde så tills lakanet tog slut.
Jag tog en remsa i handen, gjorde ett veck, nålade och fortsatte så tills hela remsan var veckad. Sydde en raksöm över allt och sedan gick jag med remsan i ena handen och limtuben (jag hade bara trälim hemma) i andra och limmade fast remsan.


Remsan räckte inte så jag fick skarva. Inga problem då jag gjorde det mitt i ett veck.
Sedan gjorde jag det om och om igen.


Började i skarven och slutade i skarven så att säga. Väldigt tidsödande och hemskt för rygg och pekfinger. Men det var det värt och det värkte in så länge i fingret. Värre va det med ryggen.

Tyvärr märkte jag under tidens gång att jag skulle mätt och märkt ut på minst fem ställen som riktmärke för volangen. Den var inte så rund i slutet så jag tog och limmade en remsa halvt över hålet så att det inte skulle synas.


Hålet blev mindre och jag hoppas inte det gör något.

Jag fick en remsa över, som jag inte veckade utan delade först på mitten på längden, så det blev två 5cm breda remsor. Jag tog en av remsorna och limmade runt det numera mindre hålet så att volangerna skulle ha något mer att fästa i. Tyget som blev över på varje sidan om skarven kan jag sedan knyta ihop mattan med så att den inte glider på julgransfoten. Jag delade den sista remsan på mitten, men på andra hållet, så att jag hade två mindre remsor som va 5cm breda. Även dem limmade jag på baksidan av mattan så att det sedan på framsidan går att knyta fina rosetter.

Den ser bra ut (om jag får säga det själv) på golvet och jag hoppas det blir fint runt julgransfoten sedan. Julgran kommer inhandlas till den 2 advent. Fick kompromissa med min sambo lite där.

Tjing

Ps. Julgransmatta på engelska heter tree skirt eller christmas tree skirt. (Delar man på orden är det lättare att söka på dem) DS


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar